Motorul în doi timpi


Motoarele în doi timpi se folosesc la drujbe, skijet-uri, motosape, bărci şi alte maşinării de dimensiuni mici. Avantajele acestor motoare sunt:
  • nu au supape, ceea ce simplifică construcţia şi sunt mai uşoare
  • aprinderea bujiei se face o dată la fiecare rotaţie, în comparaţie cu motorul în patru timpi unde aprinderea se face o dată la patru rotaţii. Asta duce la o putere mai mare de explozie
  • poate lucra în orice poziţie, şi asta poate fi important în cazul unei drujbe
În continuare am să încerc o explicaţie a funcţionării motorului în doi timpi. Să începem de la punctul exploziei, când s-a făcut compresia amestecului combustibil/ulei (am spus amestec de combustibil cu ulei, pentru că astfel de motoare funcţionează numai cu amestec de combustibil cu ulei într-o anumită proporţie, uleiul asigurând ungerea angrenajelor în mişcare). În capătul pistonului are loc scânteia, ceea ce duce la aprinderea combustibilului şi implicit coborârea pistonului care produce o mişcare de rotaţie prin intermediul sistemului bielă-manivelă. În acelaşi timp, coborârea pistonului, duce la apariţia unei presiuni asupra amestecului de combustibil/ulei, aflat în camera arborelui cotit. Asta duce la împingerea lui în camera de ardere, unde, pentru a ocupa întreaga încăpere, va evacua gazele arse. Arborele cotit, aflat într-o mişcare de rotaţie, forţează pistonul să se deplaseze spre capătul cilindrului formând compresia. În acelaşi timp, în partea opusă pistonului, se creează un vid, ducând la deschiderea unei valve prin care se permite accesul amestecului combustibil/ulei în camera arborelui. Urmează scânteia/explozia, şi, se reaia ciclul prezentat mai sus.
Se numeşte motor în doi timpi pentru că există un timp de compresie-admisie şi unul de explozie-admisie-evacuare, în comparaţie cu un motor în patru timpi unde, admisia, compresia, explozia şi evacuarea, se fac pe rând.


Deci, motorul în doi timpi este uşor, simplu, costă mai puţin şi produce de 2 ori mai multă putere. De ce nu se foloseşte şi la autovehicule ?! Pai, din aceste motive:

  • durata de viaţă este considerabil mult mai mică, asta din cauza lipsei de ungere, la parametrii normali, a angrenajelor
  • uleiul folosit pentru amestec este destul de scump, aproximativ, la 35 L combustibil se foloseşte 1 L ulei
  • datorită apariţiei uleiului în combustibil, arderea nu se face în totalitate şi va rezulta un consum mare de carburant
  • una peste alta, avem şi poluare mare

1 comentarii:

Anonim spunea...

1.La motorul in 4 timpi scanteia se da la 2 rotatii, deci teoretic la aceeasi capacitate cel in 2 timpi este de 2x mai puternic, nu explozia este mai puternica !
2. Are supapa, pistonul.

Trimiteți un comentariu